Propagandagépezet

London helyett Óbudán írták a Habony-féle „nemzetközi hírügynökség” híreit

Megtévesztő a Fidesz-barát sajtóba több ezer hírt szállító „nemzetközi hírügynökség” tevékenysége. A KESMA médiamonstrum, a nemhivatalos miniszterelnöki főtanácsadó Habony Árpád, és a honvédelmi miniszter Szalay-Bobrovniczky Kristóf érdekeltségébe tartozó V4NA “hírügynökség” szerkesztősége az Átlátszó több, egymástól független forrásból származó információi szerint nem Londonban, hanem Óbudán üzemelt. A cég által megadott londoni címeken az Átlátszó munkatársa hiába kereste a “nemzetközi hírügynökséget”. A Fidesszel baráti médiacímekben újraközölt tartalmakat a V4NA-nál nem ténylegesen hírügynökségi természetű munkával állítják elő.

Néhány éve történt, hogy egy magyar újságíró reggelente felkelt, majd beutazott a szerkesztőségbe. A munkaideje reggel nyolc órakor kezdődött. Úgy lehetett tudni, hogy egy angliai központú, nemzetközi hírügynökségnek dolgozik. De az újságíró reggelente mégsem a londoni City Roadon vagy a Kingswayen csekkolt be, hanem az óbudai Globe 3 irodaházban.

A hírügynökség úgy reklámozta magát, mint aminek a londoni központjában egy Európa-szerte félszáz fővel dolgozó tudósítói hálózattól beérkező híreket dolgoznak fel és értékesítenek. A magyar újságírónak azonban nem ez volt a tapasztalata. Elmondása szerint a munka központja nem Londonban, hanem az óbudai épület egy irodájában volt.

Az újságíró, amíg ott dolgozott, nem tapasztalta jelét annak, hogy az európai tudósítói hálózat bármilyen formában létezett volna Magyarországon kívül.

A Fidesszel szövetséges nyomtatott médiában: a megyei napilapokban vagy a Magyar Nemzetben rendszeresen megjelentek a „nemzetközi hírügynökség” külföldi anyagai. Pontosan úgy, mintha az információkat egy komolyan vehető hírügynökség megbízható tudósítói szállították volna első kézből, a hírek helyszínéről.

Az óbudai Globe 3 irodaház. Forrás: psg-irodahazak.hu

A szóban forgó V4NA „hírügynökség” minden bizonnyal ma is pont így működik. Az Átlátszó munkatársa Londonban hiába próbálta a V4NA szerkesztőségét fellelni. Budapesten viszont megerősítést nyertünk arra az információra, hogy korábban tényleg az óbudai irodaházban volt az irodájuk.

Azt is megtudtuk, hogy a “hírügynökséget” ma is Budapestről főszerkesztik.

A V4NA arról nevezetes, hogy az elmúlt években folyamatosan abba a narratívába illeszkedő híreket szállít a Fidesszel szövetséges médiának, hogy Nyugat-Európából kietlen pusztaságot csinált a migránsbűnözés és a genderhomoszexuálisok, ezzel szemben Magyarországon milyen szuper Orbán Viktor országlása.

 

A KESMA nevű Fidesz-barát médiakonglomerátumhoz, illetve a cégcsoport nagyját összefogó Mediaworks Zrt.-hez tartozó címekben, elsősorban a Magyar Nemzetben és a megyei napilapokban csak az elmúlt év során összesen több mint 3000 olyan híranyag jelent meg, amelyet erre a „hírügynökségre” hivatkozva közöltek.

Az általunk megkérdezett szakértők szerint a V4NA működése szakmaetikai, valamint jogi természetű aggályokat vet fel.

Az már eleve megtévesztő, hogy a tevékenységüket hírügynökségi jellegű munkának mondják. A legfontosabb hírfelhasználójuknak tekinthető, a KESMA-Mediaworks-világba tartozó médiumok: elsősorban a Magyar Nemzet és a megyei lapok viselkedése is magyarázatra szorulna.

„Londoni hírügynökség” alakul

A magyar és angol nyelvű hírszolgáltatás a V4NA honlapján elérhető, de egyes anyagokhoz csak az előfizetők férhetnek hozzá. A név első fele a visegrádi négyekre (a V4 országcsoportosulásba Magyarország mellett Csehország, Lengyelország és Szlovákia tartozik), a második rész a „hírügynökségi” jellegre (news agency) utal.

A kiadásért felelős cég, a 2018 szilveszterén, londoni székhellyel megalakult V4NA Ltd. első tulajdonosa Szalay-Bobrovniczky Kristóf, akkoriban az Orbán-kormány londoni nagykövete volt. Néhány hónapon belül, több lépésben stabil tulajdonosi szerkezet alakult ki, amiben a KESMÁ-hoz tartozó New Wave Media Group Kft. lett a főtulajdonos 57 százalékkal.

A V4NA tulajdonosi hálója. Grafika: Átlátszó

A maradékon a Habony Árpád nemhivatalos miniszterelnöki főtanácsadó tulajdonába tartozó Danube Business Consulting Ltd. (40 százalék) és Szalay-Bobrovniczky (3 százalék) osztozott. Szalay-Bobrovniczky legalább másfél évtizedes, „bajtársinak” mondott kapcsolatban áll Habonnyal, idén tavasz óta pedig a honvédelmi miniszter pozícióját tölti be.

A V4NA létrejötte után a cégről és Habony Árpádról (mondván, „Londonban nemzetközi hírügynökséget épít”) a Válasz Online írt először, de a „londoni hírügynökségről” a brit Guardian lap is beszámolt.

A V4NA vezetői és munkatársai és médiaszervezethez képest különös módon nem szoktak nyilvánosan beszélni arról, hogy mégis kik ők és milyen munkát végeznek. A Guardian és a többiek mégis okkal cikkeztek Egyesült Királyság-béli „hírügynökségről”, elvégre a V4NA honlapján elérhetőségként két londoni cím olvasható. A honlapon megjelenő híranyagokban többször előfordult, hogy a V4NA „nemzetközi hírügynökség”-ként hivatkozott önmagára, például itt.

Az oldalon évekig elérhető, 2019 áprilisi dátumú árlista (amely a V4NA-ról szóló tavalyi cikkünk óta elérhetetlenné vált), korábban így mutatta be a médiaszervezetet:

„A V4 Hírügynökség (V4NA) egy új nemzetközi hírügynökség […] londoni (Egyesült Királyság) székhellyel és központtal […] 50 újságíróból álló hírszerkesztőségünk és gyorsreagálású hírcsoportjaink ott vannak a helyszínen, ahol a vezető sztorik történnek Európában. London, Brüsszel, Párizs, Berlin, Prága, Budapest, Belgrád, Varsó. Ott vagyunk a nap 24 órájában, a hét minden napján. Kivétel nélkül”.

Ennek a szövegnek egy verziója a mai napig a V4NA önbemutatásaként olvasható a szervezet honlapján.

A londoni lokáció már csak azért is hihetőnek tűnt, mert Szalay-Bobrovniczky kétségtelenül a brit fővárosban tartózkodott, sajtóértesülések szerint pedig Habony is sok időt töltött Londonban. Úgy tudjuk, a szervezethez kötődő több személy a közösségi profilján az induláskor a brit fővárost állította be az új lakóhelyeként, ami szintén erősítette azt a képzetet, hogy a „hírügynökség” ténylegesen Londonban startol.

A szervezetnél dolgozó újságírók nevét a „hírügynökség” nem közli, így a dolgozók közül mindössze három másik embert tudtunk beazonosítani: Medveczky Balázs cégvezetőt, Tóth Tamás Antal főszerkesztőt, továbbá Kobza-Kunfalvi Nóra újságírót, aki a V4NA egy videójában riporterként bukkant fel. Ők viszont a tudomásunk szerint a valóságban mindannyian Magyarországon éltek a kérdéses időszakban, hiszen a magyar cégadatbázisban egyaránt itthoni lakcímmel szerepelnek.

Óbudán dolgozott az újságíró

Habony és Szalay-Bobrovniczky tulajdonosi érdekeltsége idején dolgozott a cégnek az az újságíró is, aki az Átlátszónak a „hírügynökségnél” tapasztaltakról beszámolt. A magyar újságíró névtelenséget kért tőlünk, ugyanis súlyos titoktartási szerződést írt alá korábbi munkáltatójával. Ő a cégnél töltött ideje alatt nem látta jelét sem annak, hogy a V4NA-nak lenne bármije is Londonban, sem pedig annak, hogy létezne az 50 fős, Európát felszántó tudósítói hálózat.

Ő azt tapasztalta, hogy a valóságban a „hírügynökség” központja Budapesten, közelebbről az óbudai Kórház utcában található Globe 3 épület egy irodájában volt. „Ez egy nagy terem volt és nagyon sok számítógép volt benne, húsz vagy harminc” — mondta az újságíró az Átlátszónak.

Elmondása szerint itt néhány újságíró mellett azok a turnusvezetők dolgoztak, akik a többiek által beküldött híreket csinosították, szerkesztették. De a jókora iroda java része üres volt. Egyszerre alig maréknyian dolgoztak a szerkesztőségben, szinte elvesztek a méretes monitorok mögött — számolt be az illető.

Az újságírás szokásos szabályai szerint legalább két, egymástól független forrás egybehangzó állítása szükséges ahhoz, hogy tényként tudjunk beszámolni valamiről. Vagyis a V4NA egyetlen volt munkatársának állításai önmagukban nem elegendőek.

Másik belsős forrást sajnos nem tudtunk szóra bírni, kérdéseinkre pedig a „hírügynökség” nem reagált. Így az az egyetlen út maradt előttünk, hogy megkíséreljük fizikailag megkeresni a V4NA szerkesztőségét és munkatársait úgy Londonban, mint Budapesten.

A V4NA nyomában Londonban…

Felkeressük azt a londoni címet, ahol a V4NA Ltd. hivatalos székhelye található. A céget a City Roadon, a Kemp Houseban jegyezték be. Ha az impozáns, többszintes épületben tényleg egy ötvenfős hírügynökség működne, biztosan meglátszana a sürgés-forgás. De a helyszínen semmi sem utal a V4NA jelenlétére.

Költözik a cégregisztrációs szolgáltató. Fotó: Horn Gabriella / Átlátszó

Egy kiragasztott papír viszont azt hirdeti, hogy a korábban ezen a helyen működő Your Company Formations nevű cégregisztrációs szolgáltató éppen költözőben van egy környékbeli, új címre.

A Your Company Formations honlapja szerint már 13 000 forintnak megfelelő összegért biztosítanak londoni címet a reménybeli cégtulajdonosoknak. A kifejezetten nemzetközi ügyfeleknek ajánlott csomag 51 000 forintba kerül, ebben benne van a levelek továbbításának költsége is.

„Ez a cégalapítási csomag tökéletesen megfelel azoknak az ügyfeleinknek, akik az Egyesült Királyságon kívül élnek. Ideális, ha magas presztízsű londoni címmel törekszel lenyűgözni az ügyfeleidet” — írja a honlap.

A brit cégregiszter szerint több ezer vállalkozásnak van székhelye a Kemp House címén. Feltehetően ezen az úton került ide a V4NA székhelye is, tehát szerkesztőséget itt nem érdemes keresni.

Úgy tudni, ide költözött a V4NA hivatalos székhelye is. A kapucsengőn nem szerepel a nevük, csak a cégregisztrációs szolgáltatóé. Fotó: Horn Gabriella / Átlátszó

Ellátogatunk a Your Company Formations új címére, a Fergusson Houseba. Ezen az újabb címen sem tapasztalni jelét annak, hogy ott egy hírszerkesztőség üzemelne. Kérdésünkre a portás ugyanakkor megerősíti, hogy ma hivatalosan valóban itt található a V4NA Ltd. székhelye.

Egy másik londoni cím a V4NA honlapján a hírügynökség elérhetőségeként szerepel. A Kingsway nevű úton található helyszínen az Aviation House nevű irodaház áll. 2018 óta a teljes irodaterület a WeWork nevű, rugalmasan bérelhető irodahelyeket szolgáltató cég kezelésében áll. Itt a megrendelő igényétől függően akár egész emeletnyi irodát is ki lehet venni, de akár arra is van lehetőség, hogy a vásárló csak egy asztalhelyet béreljen — ott, ahol aktuálisan éppen le tud ülni.

Ezt a címet is felkeressük, sőt, az épületben is körbenézünk. Kérdéseinkre a WeWork munkatársai biztonsági okokra hivatkozva nem árulják el, hogy ma ténylegesen megtalálható-e az irodaházban bármilyen formában a V4NA. A korábbi londoni címekhez hasonlóan itt sem tapasztaljuk bármi jelét annak, hogy a szervezet itt működne.

Kevésbé V4NA-kompatibilis falragaszok a “hírügynökség” állítólagos elérhetőségén, az Aviation House-ban Londonban. Fotó: Horn Gabriella / Átlátszó

Elméletben elképzelhető, hogy itt van valamije — akár csak egy bérelt asztala, vagy egy postacíme — a „hírügynökségnek”: de az biztos, hogy szerkesztőségi nagyüzemnek nem látjuk a nyomát.

… és Budapesten

Budapesten is megpróbálunk a V4NA nyomába eredni. Óbudán a Globe 3 irodaházba látogatunk el. A recepciósnak meg kell erőltetnie az emlékezetét, de aztán beugrik neki:

„A V4NA, ők a Ripostnak a londoni újsága. A negyediken voltak. De már elköltöztek a Lurdy Házba.”

Vajon miért emlegette a portás a Ripostot? A Ripost Média Kft. korábban Schatz Péter és Ómolnár Miklós tulajdonába tartozott 2018-ig, amikor odaajándékozták a céget az akkor létrejövő Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak (KESMA). A két volt tulajdonost Habony-közelinek szokás tartani, a lap maga is a volt V4NA-résztulajdonos kommunikációs tótumfaktum nevéhez fűződő stílust, a bulvár és a politikai sárdobálás hibridjét műveli. A Ripost Média 2015 óta bérelt irodahelyet a Globe 3-ban, sőt cégbírósági adatok szerint a következő évtől itt volt a bejegyzett székhelye az azonos érdekeltségi körbe tartozó Nouvelle Média Kft.-nek is. Miután a Ripost is médiavállalkozás, és a tulajdonosok kapcsolati hálója is összeköti a V4NA-val, nem teljesen meglepő, hogy a portás — cégjogi értelemben pontatlanul — ehhez a társasághoz kötötte a „londoni újságot” is.

Sajnos a Lurdy Házban kiderül, hogy a Globe 3 recepciósa azt sem jól tudja, hogy hova költözött a V4NA. Mondjuk a Ripost tényleg átköltözött a ferencvárosi üzlet- és irodaházba, méghozzá a Bors bulvárlap és a Metropol ingyenes napilap szerkesztősége mellé. De sem itt, sem egy másik irodaszinten — ahol a KESMÁ-hoz tartozó Mediaworks Zrt.-nek még néhány magazinja működik — sem hallottak még a V4NA-ról.

A magazinos irodák előterében a recepción egy segítőkész hölgy megnézi a Mediaworks belső telefonkönyvét, és arról tájékoztat minket, hogy Tóth Tamás Antal megtalálható a céges címlistán: eszerint a V4NA főszerkesztője a Mediaworks Üllői úti székházában található tartalomfejlesztési igazgatóságon szokta a munkanapjait tölteni. Elindulunk ide is.

Cégnévtáblák az Üllői út 48. alatt. Fotó: Átlátszó

Az Üllői úti építmény bejárati ajtaja mellett ma három cégtábla található: a Mediaworks mellett a New Wave Media Group Kft.-é (NWMG) és a Mandiner Press Kft.-é. A harmadik felirat már nem aktuális: a Mandiner hetilapot kiadó cég tavaly beolvadt a Mediaworksbe. Az Origo hírszájt kiadójaként is ismeretes NWMG idén készül ugyanebbe beolvadni. Ez a vállalkozás azért üti meg a szemünket, mert papíron a V4NA főtulajdonosaként ismert. A nyáron egyébként már a KESMA hivatalos székhelye is ideköltözött.

A recepciónál megtudjuk, hogy Tóth Tamás Antal valóban az épületben dolgozik. Előbb ígéretet kapunk, hogy felvisznek hozzá, aztán kiderül, hogy most éppen nincs bent. Idáig jutottunk.

A keresgélés mérlege tehát a következő:

  • Londoni címein nem láttuk a nyomát a V4NA létezésének. Elméletben ugyan elképzelhető, hogy valami éppen van ott is, de a „hírügynökség” prospektusában leírt ötvenfős nagyüzemnek semmi jelét nem láttuk.
  • A Globe 3 irodaház portása megerősítette, hogy korábban tényleg ott működött a V4NA szerkesztősége. Ezzel ezt a tényállítást igazoltuk.
  • Nem tudtuk megállapítani, hogy fizikailag hol található ma a V4NA szerkesztősége — bár abban sem lehetünk biztosak, hogy egyáltalán van-e ma a „hírügynökségnek” szerkesztőségi irodája.
  • A kérdésben megbízhatónak tekinthető forrásból, a Mediaworks több alkalmazottjától megtudtuk, hogy a V4NA-főszerkesztő Tóth Tamás Antal mindennapjait a Mediaworks budapesti épületében tölti. Annyit ez alapján biztosan ki tudunk jelenteni, hogy a „hírügynökséget” nem Londonból, hanem Budapestről főszerkesztik.

Hírügynökség vagy fordítóiroda?

Amíg az újságíró forrásunk a V4NA-nál dolgozott, azt tapasztalta, hogy hozzá hasonlóan a többiek sem a Európa-szerte a terepen gyűjtötték az első kézből származó információkat, hanem otthonról küldözgették be az interneten máshol már megjelent, átemelt és lefordított, netán kicsit átírt híranyagokat.

Úgy számolja, összesen legfeljebb húszan dolgozhattak a cégnek, ami jelentősen kevesebb, mint a „hírügynökség” prospektusában emlegetett ötven fős gárda. Az angol cég beszámolóiban még ennél is kevesebb alkalmazottnak van nyoma: ezek szerint 2019-ben kettő, 2020-ban és 2021-ben pedig egyetlenegy személy dolgozott a V4NA Ltd.-nek.

A forrásunk állításaiból kirajzolódó kép megegyezik azzal, amit korábban a V4NA tartalmainak elemzése során az Átlátszón megállapítottunk. Akkor úgy találtuk, hogy noha 2020-ban a kormányközeli médiában átlagosan havonta száznál is többször jelentek meg a V4NA anyagai, a kétnyelvű szájt klasszikus hírügynökségi tudósítást szinte egyáltalán nem produkált. A megjelent anyagok pedig mennyiségileg és minőségileg sem látszottak igazolni a V4NA tudósítói hálózatának kiterjedtségére vonatkozó kapcsolatos állítást. Ugyanerre jutott egyébként a 444 is.

Balkán-szerte terítik a Habony-művekben kikevert valóságot, mégis kudarc a V4NA-projekt | atlatszo.hu

Kormánypárti médiacégekhez köthető magyar befektetők jelentek meg a korábbi macedón miniszterelnök Nikola Gruevszkit támogató macedóniai médiavállalatokban – derült ki macedón oknyomozó újságírók által megszerzett cégiratokból. Schatz Péter, a Szlovéniában is terjeszkedő Ripost társtulajdonosa, és egy másik egykori MTVA-s vezető, Adamik Ágnes az elmúlt évben többségi tulajdonrészt szereztek több mint féltucat macedón sajtótermék kiadóiban.

Korábban a V4NA-nál dolgozó forrásunk szerint az a fajta munkavégzés, amit ők csináltak, az igazából

„nem hírügynökség. Mert a hírügynökség szerintem az, hogy mindenhol vannak [saját tudósítóink a helyszínen], és nem az, hogy […] átveszünk mindenhonnan híreket, picit átalakítjuk, és akkor úgy mennek ki” — mondta az újságíró.

„Úgy válogattuk a híreket, és úgy íródtak meg, hogy az szerintem propagandisztikus volt” — mondta újságíró forrásunk, aki azt is hozzátette, hogy olyan internetes szájtokról is vettek át információkat, amelyek szerinte szélsőséges irányultságúak, kevésbé megbízhatóak voltak.

A V4NA „nagyon azt a benyomást keltette már az indításakor is, hogy alapvetően az lehet a célja, hogy a magyar propagandaoldalak tudjanak hivatkozni valamire.” — mondta Urbán Ágnes, egyetemi oktató, a Mérték Médiaelemző Műhely kutatója az Átlátszónak.

„Nagyon fura volt, hogy nem sokkal az indulása után volt néhány független újság, akik próbáltak előfizetni meg árajánlatot kérni, de ez a cég láthatóan nem nagyon akarta eladni a szolgáltatását. Még csak nem is akartak úgy csinálni, mintha egy normális szolgáltatásként működnének, ami a piacon értékesíteni akarja a termékét” — mondta a szakértő.

Urbán szerint egyszerűen arról van szó, hogy „az a szó, hogy hírügynökség, az jól hangzik”, és ezt „arra használják, hogy legitimálják ennek az egész média- vagy propagandabirodalomnak a híreit”.

Tartalommal töltik meg a propagandasajtót

Készítettünk egy statisztikát arról, hogy 2021 és 2022 júliusa között milyen magyar médiumok hivatkoztak a V4NA anyagaira. Ebből az derül ki, hogy a „hírügynökség” tartalmait szinte kizárólag a kormányközeli KESMA-Mediaworks kiadványai hasznosítják, ők viszont nagyon sokszor: egy év alatt 3050 V4NA-anyag jelent meg KESMA-médiumokban.

A Spike Newswhip nevű médiamonitorozó eszközt használtuk, amivel egyenként kilistáztuk minden olyan magyar nyelvű, online elérhető újságcikket, amelynek a szövegében a V4NA-t emlegették. A listán összesen 3367 tétel található, ebben alig néhány tucatnyi olyan link van, amiben nem hírforrásként hivatkoznak a V4NA-ra, hanem kritikusan próbálják a „hírügynökség” tevékenységét értelmezni.

 

A „hírügynökségre” rendszeresen hivatkozó médiacímek toplistájának élén a Magyar Nemzet áll, amiben majdnem minden nap megjelenik egy ilyen anyag. Összességükben a legjelentősebb V4NA-használók viszont a megyei napilapok.

Online, vagy az Arcanum sajtóarchívumában annak a nyomaira is rálelni, hogy a „hírügynökség” anyagai a határon túli magyar nyilvánosságba, például a Székely Hírmondó napilapba, a Kárpátalja hetilapba, a szlovákiai magyar ma7 hírszájtra is átszivárognak, ezt a határon túli effektust viszont sajnos nem tudjuk számszerűsíteni.

Korábban azt tapasztaltuk, hogy V4NA-híreket kis számban felhasználnak magyar nyelvterületen kívül is (elsősorban Szlovéniában, Észak-Macedóniában, vagyis azokban az országokban, ahol Habonyhoz köthető magyar üzletemberek korábban médiabefektetéseket eszközöltek). Ez mára gyakorlatilag megszűnt, a „nemzetközi hírügynökség” anyagait gyakorlatilag csak Magyarországon használják hivatalosan bejegyzett médiumok.

Egyetlen kivételt találtunk az elmúlt év során. Június 18-án az Orbán Viktor szövetségesének számító észak-macedón exminiszterelnök Nikola Gruevszki pártja szervezett az Associated Press becslése szerint több ezer fős kormányellenes tüntetést Szkopjéban. A V4NA néhány ismeretlen forrásból származó, képaláírás nélküli és elmosódott, gyenge felbontású fotót közölt a tüntetésről, továbbá közölte, hogy „százezrek” vonultak a szkopjei utcákon.

A képeken a békemenetes számháborúkon edződött szabad szemmel is látható, hogy százezrekről szó sincs. A „nemzetközi hírügynökségre” hivatkozva a több nagyságrendnyit túlzó számot több észak-macedón hírportál is átvette.

Nem oké, hogy ezt hírügynökségi munkának mondják

Urbán Ágnes szerint az, amit a V4NA állított magáról a korábban idézett árlista-dokumentumban, „nagyon-nagyon szó szerint véve még akár igaz is lehet. Tehát lehet, hogy nem feltétlenül szerkesztőségi működést tekintve, de lehet egy központ Londonban, mondjuk akár a Habony Árpád egyszemélyes központja”.

A Mérték kutatója szerint még az is elképzelhető, hogy a Habony-csapatnak vannak kapcsolatai itt-ott a világban, akik küldözgetnek ezt-azt, amit a V4NA felhasznál, „csak ettől ez még nem tekinthető szerkesztőségnek vagy újságírói munkának. Valószínűleg nem az az igazi hazugság, hogy külföldön is van emberük, hanem az, hogy [amit csinálnak, azt] hírügynökségi munkának mondják” — mondta Urbán.

„Ha valaki internetről összeollózott anyagokat hírügynökségi szolgáltatásként ad el, az szakmailag nem megalapozott”

— mondta az Átlátszónak a Független Hírügynökség korábbi főszerkesztője Kövesdi Péter. 2011-es megszűnéséig a FüHü volt az állami Magyar Távirati Iroda egyetlen vetélytársa a magyar nyelvű, általános jellegű híreket szolgáltató hírügynökségi piacon. A volt főszerkesztő szerint kulcskérdés, hogy a hírügynökségi szolgáltatásra előfizető ügyfelek tudják-e, hogy nem önálló, saját anyagokat kapnak a pénzükért.

Kövesdi szerint az igazi hírügynökségi munkavégzés lényege, hogy elsődleges hírforrásként szolgáltatnak információkat, amiket mások fel tudnak használni. „Egy hírügynökség hírei hivatkozási alapok, amiket idézni lehet egy újságnak anélkül, hogy az ember azt kockáztatná, hogy nem ellenőrzött információkat közöl. Ezért is nagyon fontos, hogy a hírügynökség információi helytállóak legyenek. Ha én egy újság vagyok, akkor a pénzemért, amit kifizettem a hírügynökségnek rossz hírt vagy hamis hírt kapok, az már egy büntetőjogi kategória” — mondta.

Egyébként ilyen esetre pont van látványos példa a közelmúltból. A „hírügynökség” augusztusban ugyanis egy ausztrál sufniszájtra hivatkozva klasszikus álhírt, mindenestül hamis információt terjesztett el a magyar médiában.

Az álhír szerint Ukrajnában nagy területű termőföldeket már megvásároltak amerikai multicégek. Az ausztrál sufniszájt állítása azonban légből kapott: az információik forrásaként megadott francia nyelvű szöveg (amely pedig egy amerikai intézet tanulmányának a fordítása) nem tartalmazza az amerikai multikra vonatkozó állítást, ezzel szemben arról ír, hogy 2024-ig csak ukrán magánszemélyek vásárolhatnak Ukrajnában földet. A V4NA álhíre megjelent a Mediaworks több kiadványa mellett a Blikknél és a hirado.hu-n is.

Hova lett a másfél millió font?

A V4NA Ltd. működésével kapcsolatos nagy rejtély, hogy a vállalkozás évek óta jelentős mínuszban van. A hiány 2021 végén több mint másfélmillió angol font, mai áron 738 millió forint volt. A hiány az éves beszámolók alapján abból ered, hogy a cég már működésének legelső évében jókora hitelt vett fel, majd ezt a kölcsönt lényegében elvesztette valahogyan. A vállalkozás vagyonában ugyanis nem mutatkozott hasonló mértékű növekedés. (Erről a veszteségről korábban — vélhetően az angolszász pénzügyi iratok mérsékelt ismeretéből fakadó tévedésnek köszönhetően — keresményként számolt be a magyar sajtó).

Nem lehet tudni, hogy a pénzt mire költötték. Korábban a szlovén sajtóban megjelent egy olyan információ, hogy több vállalkozáson, köztük a V4NA-n keresztül Magyarországról induló eurómilliók csatornázódtak Habony Árpádhoz köthető magyar üzletemberek szlovén és észak-macedón médiabefektetéseire. Ezt az állítást nem tudjuk ellenőrizni.

Azt sem lehet tudni, hogy a londoniak kitől kapták a kölcsönt — annyi biztosnak tűnik, hogy az eredetileg éven belüli lejáratú hitel nyújtója nem siet visszaszerezni a pénzét.

További különös fejlemény, hogy a brit cégnyilvántartáshoz becsatolt iratok szerint 2021 októbere óta a V4NA Ltd.-t már nem Medveczky Balázs, hanem egy bizonyos Morvai Róbert vezeti. Morvai emellett egyes tulajdonosi jogokat is gyakorol. Az nem világos, hogy ez a változás hatással van-e a tulajdonviszonyokra, a V4NA 2021-ről szóló beszámolója szerint a főtulajdonos még mindig a New Wave Media Group Kft. Ez egyébként azt jelentené, hogy a V4NA ugyanabba a cégcsoportba tartozik, amelynek a kiadványait a tartalmaival kiszolgálja.

Szalay-Bobrovniczky Kristóf vagyonnyilatkozatának idevágó része. Forrás: kormany.hu

Az viszont biztos, hogy Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a legutolsó, augusztusi vagyonnyilatkozata szerint még mindig tagja a londoni bejegyzésű cégnek.

A rejtélyes új cégvezért a rendelkezésre álló adatok alapján nem tudtuk biztosan beazonosítani. Ugyanakkor online elérhető tanulmányok szerzőjeként szerepel egy olyan Morvai Róbert, aki éppen a Mediaworksnél dolgozik kontrollerként, azaz pénzügyi területen. Felhívtuk Morvait, hogy megtudjuk, ő-e a V4NA új vezetője. Miután a „londoni hírügynökséget” említettük neki, sürgős teendőire hivatkozva haladékot és későbbi visszahívást kért. Azóta nem vette fel a telefont.

Emailben elküldött kérdéseinkre sem tőle, sem a V4NA elérhetőségéről, sem a Mediaworks Zrt.-től, nem kaptunk választ. A Szalay-Bobrovniczky részére a Honvédelmi Minisztérium sajtókapcsolatán keresztül küldött kérdéseinkre sem érkezett reakció a kézirat lezárásáig. Habony Árpád elérhetőségét sajnos nem ismerjük, jelentkezését szerkesztőségi elérhetőségeinken várjuk.

Sarkadi Nagy Márton

Közreműködött: Horn Gabriella. Címlapképi grafika: Balogh Dénes. Adatvizualizáció: Szabó Krisztián. A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. A cikk elkészítéséhez az archív anyagokat az Arcanum adatbázisa szolgáltatta. 

Megosztás